Blog

“Nieuw bij Fit & Shape: Indoor Cycling”

“Nieuw bij Fit & Shape: Indoor Cycling”

Eind deze maand komt er een workshop bij Fit & Shape waar alles over de ‘Polar’ band verteld gaat worden. Dit is namelijk onderdeel van de groep les ‘Indoor Cycling’ die vanaf december bijgewoond kan worden. Maar wat meet zo’n band allemaal tijdens het sporten? En hoe zie je die gegevens terug?

Polar H7 band
Deze band is bevestigd om de middel en meet verschillende activiteiten gedurende het sporten. Zo wordt je hartslag gemeten door middel van hartkloppingen, worden je calorieën opgeteld en zit er een stopwatch op. Zodra je deze band aansluit op een app, kun je al deze gegeven aflezen. Wanneer je bij fit & Shape in groepsverband gaat spinnen, is het de bedoeling dat er een groot scherm vooraan in de zaal geplaatst is, zodat de sporters met een band om hun middel hier hun gegevens van af kunnen halen.

Geschiedenis van de Polar hartslagmeter
Het moederbedrijf van Polar komt uit Finland. Het bedrijf is in 1977 opgezet en ondertussen wereldmarktleider wat betreft hartslagfrequentiemeter. Het bedrijf voor draadloze hartslagmeters werd in 1977 opgezet door Meneer Seppo. Zijn inspiratiebron kwam van een gesprek met een skileraar tijdens een Langlauf tocht. Het gesprek ging over de noodzaak een meetapparaat te ontwikkelen dat ook bij buitentrainingen ingezet kan worden, zonder het dragen van een draad of een apparaat voor ondersteunende energievoorziening. De oude methode meet de hartslag via de vinger of borst en is omslachtig en onnauwkeurig, kwamen ze tot de conclusie. Sindsdien is het bedrijf hard aan de slag gegaan de hartslagmeters draadloos en gemakkelijk in gebruik te maken. Wij bij Fit & Shape hebben op deze innovatieve manier van sporten ingespeeld!

Cardiovasculair trainen
Een reguliere cardio training zorgt ervoor dat je hart per samentrekking meer bloed door het lichaam pompt. Cardio staat hierbij voor hart en vasculair voor bloedvaten. De training op de indoor ‘cycle’ fiets worden dus met een geleidelijk tempo opgebouwd. Het herhaaldelijk toedienen van de trainingsprikkel zal in korte tijd zorgen voor een verbeterde prestatie. Ook je hart krijgt een sterker pompritme door deze manier van trainen. Indoor Cycling (CVT) laat je bloeddruk verlagen, verbeterd je cholesterol gehalte en krikt je stressbestendigheid op – en dit zijn nog maar enkele voorbeelden. Het doel van een indoor cycling training is het hart-long systeem een prikkel te geven die leidt tot een verandering.

Jouw doelen!
Het doel van een training is over het algemeen prestatieverbetering. Er zijn een aantal basisprincipes, dit is het fundament voor je training. Zo haal je je lichaam tijdens een training uit zijn natuurlijke balans. Dit zorgt ervoor dat je spieren herstel nodig hebben en zich aan gaan passen. Een gevolg hiervan is dat je sterker en fitter wordt. Wel is het zo dat hoe langer je traint, des te moeilijker het word om vooruitgang te boeken. Daarom moet je dus een nieuwe trainingsprikkel creëren om die ‘overload’ (hogere belasting) in werking te laten gaan. Uit anatomisch oogpunt is geen sporter namelijk hetzelfde. De uitwerking van trainingsbelasting kan onderling sterk verschillen. Een goede oplossing hiervoor is de Polar band. Hiermee zie je per persoon precies welke vorderingen worden gemaakt ten opzichte van de vorige les. Zo kan de trainingsprikkel eventueel aangepast worden. Zolang jij je als sporter maar comfortabel voelt!

Interview met Esther van Tilborg, aankomend Indoor Cycling instructrice.

Zou je jezelf even kort voor willen stellen? (Waar kom je vandaag, hoe vaak sport je? Etc.)
Mijn naam is Esther van Tilborg, Brabantse van oorsprong en inmiddels al 12 jaar woonachtig in de Bollenstreek. Mijn sporten zijn wielrennen, indoor cycling, hardlopen en mountainbiken. Ik sport nu ongeveer 3 keer per week. Bij Fit & Shape geef ik sinds enige tijd met heel veel plezier groepslessen cycling!

Wat is jouw definitie van Indoor Cycling?
Indoor Cycling, ook wel Spinning genoemd, is een van de populairste groepslessen binnen de fitnessbranche. Het is een cardio workout op een speciale hometrainer (spinning bike, cycle trainer, fietstrainer), ondersteund door energieke muziek. Het is een groep les die je tegelijkertijd individueel beleeft.

Welke voordelen heeft een hartslagmeter voor sporters in het algemeen?
Sporten met behulp van een hartslagmeter brengt je veel informatie over je persoonlijke resultaten: “Meten is weten! Een hartslagmeter helpt je om je doel te bereiken door te trainen met de juiste intensiteit. Afhankelijk van het resultaat dat je wilt bereiken, kun je op verschillende niveaus of intensiteiten trainen. Bij een relatief lage intensiteit zal je algehele gezondheid en fitheid verbeteren terwijl een hoge intensiteit je uithoudingsvermogen, kracht en snelheid verhoogd. De intensiteit kun je meten aan de hand van een percentage van je maximale hartslag. De instructeur kan aan de hand van zichtbare hartslaginformatie optimaal coachen.
De Polar H7 Hartslagsensor heeft Bluetooth en wordt een uniek trainingsmaatje in combinatie met je smartphone en een app die daarvoor geschikt is. Alle hartslaggegevens worden snel en eenvoudig aan je smartphone toegevoegd. Hij is behalve bij indoor cycling ook nog eens te gebruiken bij meer dan 100 sporten (hardlopen, wandelen, fietsen, wielrennen, roeien, zwemmen, fitness groepslessen enz.)

Hoe ziet die workshop eind november er precies uit? Welke hoogtepunten zijn interessant voor de sporters?
We willen graag enthousiaste sporters laten kennismaken met cycling op hartslag. Wat bijzonder leuk is dat alle deelnemers een hartslagmeter kunnen gebruiken die op basis van hun persoonlijke gegevens hún unieke hartslaginformatie uitleest. De informatie wordt daarbij ook geprojecteerd en je kunt daarmee je eigen gemeten gegevens gedurende de hele training volgen. Na afloop worden de hartslagresultaten aan elke deelnemer gemaild, zodat ze alles thuis nog eens op het gemak kunnen terugkijken. Voor de workshop hebben ook nog eens een ‘Master Trainer’ op dit terrein aangetrokken. Zij zal als instructeur voor de groep zitten.

Hoe toegankelijk is het Indoor Cycling in het algemeen? Zit er een bepaalde doelgroep aan vast of kan vrijwel iedereen met de juiste motivatie meedoen?
Het is heel toegankelijk! Tijdens de workout wordt de weerstand van de fiets aangepast, afhankelijk van het tempo en de soort oefening. Omdat er veel verschillende ritmes in een indoor cycling-les gebruikt worden en door de diverse zittende en staande technieken ontstaat een groot trainingseffect op
hart, longen en beenspieren. De weerstand kan per individu verschillend afgesteld worden, hij of zij bepaalt zelf de zwaarte van de training, eventueel met gebruik van een hartslagmeter. Iedereen kan meedoen aan indoor cycling, verschillende niveaus kunnen naast elkaar aan de ride meedoen.

Is zo’n hartslagmeter een techniek die in de toekomst nog veel groter en beter uitgewerkt gaat worden? is dit het ‘nieuwe sporten’?
Bij veel buitensporten wordt al lange tijd gebruikt gemaakt van een hartslagmeter. Ik denk zeker dat ook voor indoor sportactiviteiten sporters steeds nieuwsgieriger worden naar hun sportvorderingen.

 

bronnen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Indoor_cycling

https://www.polar.com/nl/b2b_producten

http://sport.infonu.nl/diversen/27250-spinning-fietsen-voor-je-conditie.html

http://www.fysiovanhoof.nl/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Polar_Electro

Comments are closed.