Blog

“Superfood”

“Superfood”

 

Een definitie geven aan superfood is niet gemakkelijk. Het is een bepaalde categorie binnen de gezonde voedingsmiddelen. Maar wanneer omschrijf je iets als superfood? En is er een top 10 van voedingsmiddelen als het gaat om superfood?

Waarom is superfood goed voor je?
Het eten van zo veel mogelijk soorten superfood verhoogt je immuunsysteem, verbetert je algemene gezondheid en zuivert als het ware je lichaam. Dit doordat er een hoog gehalte aan antioxidanten en vitaminen in het type voeding zit. De term is erg breed en niet als officiële term vastgelegd. Er zijn dan ook een aantal discussies gaande over wanneer iets onder de categorie superfood past, maar een standaard lijst en de reden waarom dat specifieke product onder super food past, is al aanwezig.

Hieronder een ranglijst van de soorten superfood, opgesteld door mens-en-gezondheid.infonu.nl:

Fruit Groente
1. Goji bes 1. Boerenkool
2. Gedroogde pruimen 2. Spinazie
3. Granaatappel 3. Spruitjes
4. Rozijnen 4. Broccoli
5. Bosbessen 5. Bieten
6. Aardbeien 6. Rode pepers
7. Frambozen 7. Rode uien
8. Pruimen 8. Maïs
9. Sinaasappels 9. Aubergine
10. Druiven 10. Wortels

 

Goji bessen
Dit bessensoort groeit aan de Boksdoorn, een struik die van origine afkomstig is uit China. Deze struik maakt bessen aan, die de naam ‘goji bes’ hebben gekregen. Deze bes zit bomvol met antioxidanten die de kans op allerlei soorten kanker verkleint, maar ook vitamine A, C en E, B1 en omega-6 vetzuren bevat. De bessen worden doorgaans gedroogd of diepgevroren om ze vervolgens te exporteren naar het westen. Doorgaans worden deze bessen wel bespoten met bestrijdingsmiddelen, puur om de houdbaarheid uit te rekken. Desondanks zijn deze bessen een enorme bron van energie en mag dan ook zeker bestempeld worden als superfood.

Een trend die weer wegvaagt
Vanaf 2012 kwam de trend eigenlijk echt op gang. Foodbloggers begonnen erover te schrijven, tijdschriften wijdde er aandacht aan en zelfs in het culinaire wereldje worden superfoods steeds meer verwerkt. De term superfood is dan ook niet wettelijk omschrijven, dus mag door letterlijk iedereen gebruikt worden als marketing term en reclame. Het grootste voordeel van de super food is dat je het gemakkelijk kan blenden en samenvoegen, waardoor verschillende ingrediënten gemakkelijk een gehele maaltijd kunnen vormen. Het mag wat kosten, maar je levensstijl gaat wel op een positieve manier verbeteren. Sinds 2012 nuttigt één op de drie vrouwen super food. Ook is het zo dat 64% van de Nederlanders hun ontbijt start met super food. Naar het vermoeden gaat dit alleen nog maar meer worden de aankomende jaren.

 

Olaf Smit, sportinstructeur bij Fit & Shape, over zijn ‘Paleodieet’ en zijn visie op super food.


Mijn naam is Olaf Smit. Ik ben 22 jaar oud en fanatiek sporter. Mijn sportritme ziet er als volgt uit: maandag schaatsen, dinsdag donderdag en vrijdag kickboksen en woensdag fitness. Hiernaast heb ik een redelijk strikt voedingspatroon, genaamd ‘Paleo’ – letterlijk vertaald als ‘Oer-dieet.’

Doorgaans bestaat mijn ontbijt uit een omelet van drie eieren, met stukjes groente erdoor. ’s Middags eet ik wat ik die avond daarvoor bereid heb. Het komt er dus op neer dat ik tijdens lunchtijd èn als avondeten een warme maaltijd eet, alleen eet ik het tijdens mijn lunch koud op. Dit betekend dus dat ik ook nagenoeg geen brood eet. Voor het uitvoeren van een Paleo dieet is het dan ook verstandig tijd vrij te maken om je eten in porties voor de komende dag(en) te ‘preppen’ – voorbereiden.

Om Paleo een beetje te begrijpen, zal je moeten afstappen van het reguliere idee van ‘gezond eten’. Het voedingspatroon dat ik volg is letterlijk op de manier waarop jagers het vroeger ook deden. Dat was namelijk eerst urenlang achter een hert aan zitten, wat voor mij dus het moment van sporten is, om vervolgens je calorieën weer in te nemen. Aangezien ik op zo’n manier eet dat alles zo vers en gezond mogelijk is, krijg ik zonder er te veel mee bezig te moeten zijn, vrijwel geen E-nummers binnen.

De voornaamste reden dat ik begonnen ben met mijn huidige voedingspatroon, is door mijn schoonfamilie. Zij hebben me in het wereldje geleid, aangezien ik me niet lekker voelde bij mijn toenmalige eetpatroon. De eerste keer dat ik toen een poging heb gedaan, viel ik tot mijn spijt toch weer terug in het oude eetpatroon. Puur omdat ik de knop te snel volledig omgedraaid had. De tweede keer probeerde ik er rustig in de stromen. Zo begon ik steeds strenger voor mezelf te worden, tot ik uiteindelijk ook mijn zuivel inname stopzette en het proces helemaal ‘voltooid’ was.

Als het gaat om super food heb ik een vrij duidelijke mening. Zelf omvat ik deze term als een heel groot begrip. Al hoewel bijvoorbeeld rode bieten officieel niet onder tot het kopje ‘super food’ vallen, is het wel gezond en past het voor mij dus wel hier onder. Als we dan bijvoorbeeld spreken over de typische producten met deze stempel, als Goji bessen of Chia zaad, is dat in mijn optiek pure marketing. Er wordt enorm veel geld voor gevraagd, terwijl je die zaadjes ook gewoon in de dierenwinkel kan halen met het etiket ‘vogelvoer’ erop. Daarom houdt ik me hier niet al te veel mee bezig.

Als tip voor de mensen die geïnteresseerd zijn in Paleo, wil ik meegeven dat ze eerst eens kritisch moeten kijken naar wat nou wel en niet goed voor je is. Vanuit daar heb je een lijstje in je hoofd welk soort voedsel je dan mag eten en kan je voor jezelf nagaan of dit voor jou de moeite waard is.

Bronnen
https://www.iamafoodie.nl/superfoods-deel-3-chiazaad-en-lijnzaad-en-hennepzaad/

http://jessevandervelde.com/23-redenen-waarom-je-geelwortel-kurkuma-veel-vaker-zou-moeten-gebruiken/

http://www.gezondheidenco.nl/119821/superfoods-bestaan-niet-het-een-marketing-strategie/

http://www.nu.nl/gezondheid/3499619/superfoods-worden-steeds-populairder.html

http://www.culy.nl/inspiratie/alle-superfoods-op-een-rijtje/

 

 

 

 

 

Comments are closed.