Blog

“Supplementen onder de loep: BCAA’s”

“Supplementen onder de loep: BCAA’s”

 

Aminozuren dienen als bouwstenen voor de enzymen in je lichaam. In de natuur zijn er 500 soorten aminozuren gevonden, waarvan 20 zich in het menselijk lichaam bevinden. Branched-chain Amino Acids (BCAA’s) zijn eigenlijk een soort cocktail van aminozuren.  Maar waarom neemt het lichaam deze aminozuren sneller op dan anderen? En wat doen BCAA’s precies voor sporters?

Aminozuren de bouwstenen van je lichaam
Aminozuren zijn van belang om de gezondheid peil in je lichaam hoog te houden. Deze bouwstoffen zitten vooral in vlees, vis en granen – maar ook in ander soort voedsel. Mensen die vegetarisch leven, hebben dus soms kans op een tekort aan aminozuren. Het voornaamste doel van aminozuren is het eiwit gehalte uit je lichaam scheiden en naar je spieren toe voeren. Aminozuren zijn ook goed voor het afvallen, voor je spieropbouw en het tegengaan van haaruitval. Wel is het zo dat je geen voorraad aminozuren aan kan maken. Zodra het lichaam verzadigd is, verlaten de onnodige restanten het lichaam weer via je urine. Daarom is het van belang genoeg vocht te drinken, anders blijft er namelijk een te groot overschot aan stoffen achter in je lichaam van niet alleen aminozuren maar ook een hoop andere stoffen.

BCAA’s een goed hulpmiddel voor sporters
Aangezien BCAA’s in aanraking komen met de eiwitten en het proces hiervan versnellen, gaat je spieropbouw sneller. BCAA’s dienen ook als een leverancier voor stikstof. Zo’n 70% van de behoefte aan stikstof in je lichaam komt uit aminozuren. Er zitten in BCAA’s ook l-alanine, een vorm van dextrose (suiker) mensen met een koolhydraat arm dieet kunnen hier dus zeker hun voordeel uit halen als het gaat om uithoudingsvermogen tijdens het sporten. Een ander voordeel van BCAA zijn het omdraaien van het glutamine proces, wat bevorderlijk is voor je immuunsysteem. Hiermee voorkom je de ontbinding van je stoffen in het lichaam, zodat je beter kunt herstellen na het sporten.

Hoe gebruik je BCAA?
Het slimste moment om BCAA’s toe te dienen, is voor een training. Tijdens het trainen worden de spieren in je lichaam beschadigd, wat weer herstelt kan worden met eiwitten en aminozuren. In tegenstelling tot andere aminozuren uit voedsel, worden deze BCAA’s niet snel door je lever en maag afgebroken. Veel mensen kiezen er ook voor de reguliere eiwit shake bij bijvoorbeeld het ontbijt of lunch te nuttigen, omdat ze een andere belasting hebben op je spijsvertering. BCAA’s worden dan toegediend op het moment rondom het sporten, zodat de meeste stoffen nog aanwezig zijn in het lichaam. Het is namelijk zo dat de stoffen uit BCAA’s niet terug te vinden zijn in je eiwit shake. In veel eiwitrijke voeding als bijvoorbeeld kip of vis, zitten naast eiwitten ook al BCAA’s. Alleen komen een hoop mensen hier niet aan hun door de schijf van vijf aanbevolen hoeveelheid van deze bouwstoffen.

Conclusie
Aminozuren zijn essentieel voor een goede gezondheid. Wel is het zo dat je (net als eigenlijk alle supplementen) al een groot deel uit je voeding te halen valt. Toch is het voor sporters gunstig om naast hun eiwit shake een BCAA inname toe te dienen, puur omdat de eiwitten beter opgeslagen worden en je spieren dus sneller herstellen. Het is goed om voor jezelf na te gaan hoeveel voeding je al binnenkrijgt waarvan de nodige bouwstoffen aanwezig zijn. Het mooie van deze ‘cocktail’ is dat het een stuk trager uit je lichaam verdwijnt dan de aminozuren uit je voedsel – wat weer gunstig is voor het positieve hersteleffect dat het heeft op je lichaam. Een overschot aan BCAA is daarnaast niet schadelijk, het verlaat je lichaam gewoon weer via je urine.

 

Bronnen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aminozuur

http://www.aminozuren.net/wat-zijn-aminozuren/

http://www.fitsociety.nl/bcaa/

http://bodybrain.nl/category/resultaten/

 

 

 

 

 

Comments are closed.