Blog

“Supplementen onder de loep: pre-workout”

“Supplementen onder de loep: pre-workout”

De dagen dat richting de sportschool verplaatsen moeizaam gaat zijn bij veel sporters op meer dan één hand te tellen. Soms zoek je naar dat extra beetje energie, die extra oppepper die je toch genoeg energie geeft om je sportprestaties iets te verbeteren. Sommige sporters kiezen daarom voor een ‘pre-workout’. Maar wat is dit precies? En wat doet het met je lichaam?

Wat is pre-workout?
Deze vorm van sportsupplementen zijn vooral bedoeld om een extra beetje energie te verschaffen. Ook zorgt de pre-workout ervoor dat je een extra pomp krijgt in je spieren. Er zit een vrij groot verschil in de soorten pre-workout. Zo werd er vroeger bijvoorbeeld de stof DMAA toegevoegd aan sommige pre-workout merken, alleen aangezien dit een amfetamine achtige werking heeft, zijn deze vanaf augustus 2012 in Europa uit de schappen gehaald. Enkele andere ondertussen verboden stoffen uit de vroegere pre-workout zijn Jack3d en NoxiPro. Sindsdien zijn fabrikanten hard op zoek naar vervangende stoffen om toch die boost te verkrijgen. Soms zit er dan een grote dosis van dit stofje in, maar in weer andere merken word er veel gecompenseerd met cafeïne en Taurine (een aminozuur). Deze cocktail van dus verschillende booster stofjes zorgen ervoor dat je flink wat energie krijgt. Het is slim één scoop, gemengd met water ongeveer een half uur voor je training in te nemen. Herhaal dit alleen niet elke training, want te veel kan schadelijk zijn voor je bloed toevoer en je hartritme.

Effectief
Het doel van een pre-workout is simpel: energie verkrijgen. Door die extra energie haal je net wat meer herhalingen in de fitness, of haal je een iets betere tijd tijdens het hardlopen. De verschillende ‘oppep’ middelen zorgen voor een boost van je hartritme, deze verhoogt dan ook. Je bloedvaten worden wijder en meer bloed per minuut kan door je lichaam gepompt worden. Een dosering pre-workout bevat ongeveer 10 kcal en je mengt het aan met water – dus voor de mensen op dieet is het ook geen probleem.

Nadelen
Pre-workout is een type supplement waar je goed over na moet denken voor je eraan begint. Je bloedvaten en het hart gaan overuren draaien, wat uiteindelijk ook kan leiden tot een vermoeidheid. Je vraagt je lichaam extra energie en kracht te geven, dus dat resulteert in uitputting. Mede daarom is het echt niet verstandig elke training een scoop te nemen. Andere vervelende bijwerkingen van pre-workout kunnen zijn: Staar, slaperigheid, over training (meer doen dan je eigenlijk aan kunt), lange tijd geen honger na de training en in sommige gevallen zelfs een ‘high’. Dit is veelal te wijten aan het feit dat er in een pre-workout 1.3 dimethylamylamine aanwezig is. Dit stimuleringsmiddel is ook een ingrediënt voor party drugs.

Pre-workout: Doen of niet?
Of pre-workout bijdraagt aan jouw training is eigenlijk een vrij persoonlijke keus. Het heeft alles te maken met je energiebalans of in hoeverre je ‘hard’ wilt trainen. Maar ook de vraag of je genoeg slaap krijgt op een dag en daardoor de mogelijke dip kan tackelen. En mocht je al andere supplementen gebruiken, dan is dit toch weer een extra investering van ongeveer €20, – per pot van 500 gram. Daarnaast heeft het een aantal bijwerking en kan het schade leveren aan verschillende organen in je lichaam. Daar tegenover staat weer de extra boost en pomp in je spieren. Je hebt ook echt allerlei soorten pre-workout met in elke pot andere stofjes en een ander prijskaartje.

 

 

Bronnen:
http://bulkedblog.com/pre-workout-boosters-informatie-geschiedenis/

http://www.eigenkracht.nl/nieuws/item/683/DMAA+in+vijf+vragen+en+antwoorden

http://forum.bodybuilding.nl/topics/nadelen-pre-workouts.271346/

 

 

 

Comments are closed.